Viikolla 48 käynnistyi neljäs moduulimme, jossa jatkettiin käyttäjäteemaisilla asioilla. Tarkemmin ottaen käsittelyssä oli käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Se on tärkeää sillä käyttäjät ovat yksi parhaimpia tietolähteitä tuotetta tai palvelua suunnitellessa. He tietävät käyttökontekstin ja osaavat antaa myöhemmin myös palautetta toiminnasta. Erityisesti tuotteen lopullisilta käyttäjiltä saatu palaute näyttelee isoa osaa käyttäjäkeskeisten hyödykkeiden suunnittelussa. Parasta olisi, jos käyttäjät saataisiin mukaan heti kehityksen alkuvaiheessa ja he pysyisivät mukana läpi kehityksen ja myös sen jälkeen. Tällöin saataisiin taattua tuotteen kehityksen jatkuvuus läpi sen elinkaaren. 

 

 Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa tulee ottaa huomioon kelle tuotetta ollaan valmistamassa ja millainen kyseinen tuote on. Erilaisilla käyttäjillä on erilaisia vaatimuksia ja toiveita tuotteen ominaisuuksien suhteen. On hyvä pohtia, että onko tuote massatuote jota käyttää joku satunnainen henkilö, vaiko tarkasti räätälöity tuote jollekin tietylle taholle, jolla on tiettyjä spesifisiä vaatimuksia sen osalta.  

 

Mikäli tuote tulee jonkun tietyn ammattiryhmän käyttöön, olisi hyvä saada asiantuntijoita mukaan kehitystyöhön juuri tästä kyseisestä ryhmästä. Lisäksi suunnittelussa tulee ottaa huomioon kaikki käyttöön vaikuttavat tekijät. Näitä ovat esimerkiksi käyttäjien lisäksi tuotteeseen liittyvät sidosryhmät ja ympäristö. On myös hyvä pohtia onko tuotteesta tarkoitus tehdä mahdollisesti mobiili? 

 

Ihminen voi eri rooleissa suhteessa tuotteeseen. Hän voi olla esimerkiksi käyttäjä tai kehittäjä. Sanat kuulostavat hieman samalta, mutta niillä on aivan eri merkitykset. Käyttäjänä ihminen haluaa ymmärtää tuotteen tai palvelun toimintaa ja näkee sen käytön välineenä. Kehittäjänä hän haluaa kehittää tai muuttaa sen käyttötoimintaa. Tässä oli viikolla 48 oppimani asiat käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta noin pääpiirteittäin.